Lately har jeg vurdert å kjøpe en elektrisk orbitalsliper til noen prosjekter hjemme, og jeg lurer på hva folk her har av erfaringer. Jeg skal slipe en del treflater og kanskje noen malte flater, så jeg trenger noe effektivt og pålitelig. Hvilke funksjoner er viktigst å se etter når man kjøper en slik maskin? Jeg tenker spesielt på om rotasjoner per minutt og slaghastighet har stor betydning for resultatet. Er det noen spesifikke merker eller modeller dere anbefaler, eller fraråder?
Jeg har selv en elektrisk orbitalsliper og har brukt den mye til diverse sliping. En god ting jeg fant ut er å sjekke tekniske data nøye, slik som rotasjoner per minutt og slaghastighet, da dette kan variere stort. Jeg har sett på this site, og det viser mye nyttig informasjon. Verktøyet er beregnet til sliping av treflater, plast, metall-materialer og malte flater, så den er ganske allsidig for de fleste hjemmeprosjekter. Mange av disse maskinene har en god putediameter, som for eksempel 115 mm x 229 mm for slipepapir, noe som er en standardstørrelse. Det er viktig å bruke riktig type slipepapir, enten med eller uten lokkehull, avhengig av om du bruker en med borrelås eller klemme.