Jag planerar att göra om uteplatsen och gångarna i trädgården och fastnade direkt på valet av natursten. Det finns så många alternativ – granit, skiffer, kalksten – och det är svårt att förstå vad som passar var. Hittade den här sidan som förklarar ganska bra skillnaderna och användningen: natursten utomhus Det jag tog med mig är att granit verkar bäst för uppfarter där det är tung belastning, medan skiffer passar bättre för uteplatser tack vare halksäker yta. Kalksten ser väldigt snygg ut men kräver rätt förutsättningar för att hålla länge. Nu funderar jag om det är bättre att kombinera olika typer beroende på zon, eller om man ska försöka hålla allt enhetligt. Hur gjorde ni?
Vi var i exakt samma situation när vi skulle fixa vår trädgård. Först tänkte vi att det skulle vara enklast att välja en enda typ av sten överallt för att få ett enhetligt intryck, men ju mer vi planerade desto tydligare blev det att olika ytor faktiskt kräver olika material. Till slut valde vi granit där det är mest belastning, och skiffer på uteplatsen eftersom det känns skönare att gå på och ger ett mer naturligt uttryck. Det blev lite variation, men det känns ändå sammanhängande eftersom vi höll oss till liknande färgtoner.
Jag tycker kombination är helt rätt väg att gå i de flesta fall. Om man försöker tvinga samma sten överallt så kompromissar man ofta antingen med funktion eller hållbarhet. Det viktiga är att tänka i zoner – uppfart, gångar, uteplats – och välja material efter hur de faktiskt används. Om man dessutom håller sig till en gemensam färgskala så blir helheten fortfarande harmonisk